Spolupráce škol a firem: Praktická výuka v ELPE
Od září 2024 jsme v ELPE zahájili nový projekt, který studentům středních, vyšších odborných a vysokých škol přináší praktický vhled do jejich oboru. Tento projekt, spolufinancovaný Evropskou unií, má za cíl zkvalitnit vzdělávání žáků a poskytnout jim reálné zkušenosti z praxe. Věříme, že tímto způsobem zvýšíme odbornou připravenost budoucí pracovní síly.
Projekt bude probíhat dva roky, během nichž se do našeho programu zapojí 40 až 48 studentů. Ti budou mít jedinečnou příležitost vidět, jak se teorie, kterou znají ze školních lavic, proměňuje v praxi.
Do spolupráce s námi se zapojily následující školy:
-
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov
-
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Hluboká nad Vltavou
-
Střední škola informatiky a cestovního ruchu SČMSD Humpolec, s.r.o.
Jednoduše řečeno, jde o to, aby studenti dostali šanci seznámit se s reálným pracovním prostředím ve firmě, která se věnuje přesně tomu, co sami studují.
Pro praktickou výuku jsme vybudovali dvě moderní dílny – jednu v Pelhřimově a druhou v Jihlavě. Tyto dílny jsou vybaveny profesionálním nářadím, moderními technologiemi a výpočetní technikou. Studenti si zde mohou vyzkoušet práci s reálnými prvky z oboru, zhlédnout tematická videa a konzultovat své otázky s mistrem odborného výcviku. Získávají tak nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti, které jim pomohou v jejich budoucí kariéře.
Vyjádření partnerů
Za možnost zapojení SŠ stavební Jihlava do projektu praxí ve firmě ELPE jsme opravdu rádi. Záměrně jsme do projektu zapojili žáky závěrečného třetího ročníku učebního oboru ELEKTRIKÁŘ-SILNOPROUD, kteří už mají s elektro pracemi nějaké zkušenosti a dovednosti. Právě tito žáci dokážou ocenit, když si mají možnost rozšířit svoje profesní dovednosti o oblast, se kterou se ve školních dílnách běžně nesetkají - například s pracemi se silnými kabely používanými pro podzemní vedení nebo přípojnými a pojistkovými skříněmi. Žáci jsou na odborných praxích vedeni zkušeným lektorem Ing. Zemanem, který jim předává to nejlepší ze své dlouholeté praxe. Možnosti zapojení do projektu praxí ve firmě ELPE si vážíme.
Po dokončeném prvním pololetí spolupráce s Vaší firmou mohu konstatovat, že do odborného výcviku, který neprobíhá v budově školy, ale na který jsou naši studenti odesíláni k tvz. smluvním partnerům, přinesla spolupráce s firmou ELPE nový vhled a především nové možnosti toho, kam by se v budoucnu náš obor Mechanik digitálních sítí mohl ubírat a rozšiřovat probírané učivo. Co se týče spokojenosti žáků - vždy záleží na jednotlivci. Po náhledech do všech 3 ročníků mohu říci, že kluci, kteří mají do ELPE chodit od 2. pololetí, se po zkušenostech spolužáků na nové pracoviště vesměs těší - opět záleží na jednotlivci. Já mohu pouze pochválit i nynější snahu pana Dlouhého získat od žáků i informace o tom, co by se sami rádi dozvěděli a naučili.
Věřím, že i nadále budeme pokračovat v nynější dobré spolupráci.
Rozhovor: Mistr odborného výcviku v Pelhřimově, pan Aleš Dlouhý
Jakou roli dle vás hraje praktická výuka ve vzdělávání studentů? Proč je podle vás důležitá?
Podstatnou. Především v odborných profesích technického směru chybí kvalifikovaní pracovníci. Jsem rád, že např. SPŠ a SOU Pelhřimov se daří přilákat dostatečný počet zájemců o studium oborů jako je Elektrikář, či Mechanik – Elektrotechnik. Rolí praktického vyučování u těchto oborů je dle mého názoru rozvíjet u žáků logické myšlení, manuální zručnost a ověřování teoretických odborných znalostí v praxi.
Co vás na práci s mladými lidmi baví?
Příležitost nadchnout a motivovat mladé lidi k řemeslu, kterým obor elektrika (elektrotechnika) bezesporu je. Firmě ELPE se podařilo navázání spolupráce s odbornými školami a učilišti. V souvislosti s tím vznikly dvě odborná pracoviště v Pelhřimově a v Jihlavě, kam žáci spolupracujících škol docházejí na praxi do firmy. V současné době k nám chodí žáci 1. až 3. ročníků ze 4 různých elektro-oborů ze 3 velkých škol na Vysočině. Není proto vůbec snadné zkoordinovat náplň práce a zaujmout všechny zúčastněné. Narážíme také na různé úrovně znalostí a dovedností jednotlivých žáků a v neposlední řadě přísné limity BOZP, na jejíž dodržování klademe velký důraz.
Jak studenti reagují na propojení teorie s praxí? Jaké jsou jejich první dojmy z dílen?
Studenti nás navštěvují po etapách v počtu a intervalech, jak stanoví škola a to od září 2024. Již v listopadu 2024 probíhají jednání vedení firmy se školami o možnosti prodloužení intervalů absolvování praxí ve firmě. Zástupci škol si spolupráci pochvalují a přiznávají, že delší praxe ve firmě ELPE žádají samotní studenti, kterým se v našich dílnách moc líbí.
Můžete popsat konkrétní činnosti, které studenti v dílnách vykonávají?
Jak v Pelhřimově, tak v Jihlavě máme dvoje prostory. Učebnu vybavenou počítači s projekcí, kde provádíme teoretickou výuku a samotné elektro-dílny pro praktickou výuku. Ve výuce používáme moderní výpočetní techniku, profesionální software, odborné aplikace a výukové programy, které vhodně doplňujeme prezentacemi, včetně videí a fotografií z reálných staveb. V současné době v teorii probíráme způsoby výroby a distribuce elektrické energie a principy fungování obnovitelných zdrojů energie. Žáci se nejvíce zajímají o fotovoltaické elektrárny a tepelná čerpadla. V samotných dílnách se učíme rozpoznávat materiály, druhy kabelů a kabelových skříní, výrobu a montáž rozvaděčů, montáž a zapojování distribučních skříní, elektroměrových rozvaděčů, kabelových spojek atd. Pro samotnou práci využíváme ručního i AKU nářadí a všichni naši žáci byly vybaveni osobními ochrannými pracovními pomůckami.
Které dovednosti a znalosti jsou podle vás pro studenty v tomto oboru nejdůležitější?
Důležitá je teoretická znalost elektrických a fyzikálních zákonů. Dále jistá manuální zručnost, samostatnost i schopnost práce v kolektivu. Učíme se například zpracovávat přidělené úkoly ve dvojicích a vyžadujeme při tom vzájemnou komunikaci, ochotu pomoc jeden druhému a rozvíjet schopnost spolupráce. Jisté rezervy u žáků vidím ve schopnosti soustředit se a schopnosti samostatného rozhodování se.
Rozhovor: Mistr odborného výcviku v Jihlavě, pan Zdeněk Zeman
Jakou roli dle vás hraje praktická výuka ve vzdělávání studentů? Proč je podle vás důležitá?
Manuální zručnost je pro život stejně důležitá jako teoretické znalosti získané ve škole. Studenti se v praxi učí nejen ovládat nástroje a pracovní postupy, ale také se seznamují s reálnými situacemi, které v budoucím zaměstnání nastanou. Díky praktické výuce si propojí teoretické vědomosti s konkrétními činnostmi, což jim usnadní vstup na trh práce a zvýší jejich uplatnitelnost.
Co vás na práci s mladými lidmi baví?
Práce s mladými lidmi je pro mě zajímavá a naplňující, protože mohu předávat své zkušenosti a sledovat jejich pokroky. Baví mě pracovat nejen se studenty, ale i s dělníky nebo seniory, protože každý přináší jiný pohled a dynamiku do pracovního prostředí. U mladých lidí oceňuji jejich zvídavost, energii a chuť se učit novým věcem.
Jak studenti reagují na propojení teorie s praxí? Jaké jsou jejich první dojmy z dílen?
Zatím registruji, a to překvapivě pozitivně, že studenti mají o praktickou výuku zájem, jsou aktivní a často sami přicházejí s vlastní iniciativou. Vidím na nich, že je baví vidět výsledky své práce a pochopit, jak fungují věci, o kterých se dosud učili jen v učebnicích. Když si mohou teoretické poznatky ihned ověřit v praxi, učí se rychleji a s větším nadšením.
Můžete popsat konkrétní činnosti, které studenti v dílnách vykonávají?
Studenti se v rámci odborného výcviku podílejí na manuálních pracích spojených s realizací projektů ve firmě. Patří sem příprava kabelů nízkého napětí (NN), jejich ukládání, zapojování, dělení, rozholování, spojování a montážní i demontážní činnosti. Dále se učí orientovat na staveništi, číst projektovou dokumentaci a schémata zapojení a získávají přehled o technických normách a standardech energetické distribuční sítě.
Které dovednosti a znalosti jsou podle vás pro studenty v tomto oboru nejdůležitější?
Jedním z klíčových aspektů vzdělávání je seznámení studentů s firemním know-how, aby pochopili principy fungování reálné praxe. Důležitá je také schopnost orientace v technických projektech, porozumění realizaci zakázek pro energetickou společnost EG.D a přehled o činnostech v oblasti energetiky. Studenti by si měli osvojit nejen technické dovednosti, ale také schopnost týmové spolupráce a efektivní komunikace, což jsou nezbytné faktory pro úspěch v tomto oboru.
Zde si můžete stáhnout informační PDF o polygonu v Jihlavě.
Zde si můžete stáhnout informační PDF o polygonu v Pelhřimově.